Zwanger en rugpijn

Wat te doen als u rugpijn heeft tijdens de zwangerschap?

De kans is groot dat u tijdens de zwangerschap rugpijn krijgt, vooral in de onderrug. Ondanks het feit dat rugklachten een normaal onderdeel van de zwangerschap zijn, is het buitengewoon onhandig en moeilijk om mee om te gaan. De oorzaak is te wijten aan een toename van het buikgewicht en een verschuiving in lichaamshouding. Je begint je schouders naar achteren te trekken en loopt met een holle rug. Je rugspieren worden hierdoor zwaar belast.

Uw ligamenten rondom uw bekken ontspannen en worden flexibeler naarmate uw hormoonspiegels fluctueren. Dit is nodig om de weg vrij te maken voor de bevalling van uw baby. Dit heeft echter tot gevolg dat uw bekken instabiel wordt, wat rugpijn veroorzaakt. Dit is natuurlijk de bekende bekkeninstabiliteit.

Het hormoon ‘progesteron’ veroorzaakt lage rugpijn in het begin van de zwangerschap.

Gelukkig kun je deze vervelende rugpijn tijdens de zwangerschap zelf onder controle houden of zelfs voorkomen! We geven je wat advies over hoe om te gaan met rugpijn tijdens de zwangerschap.

Rugbelastende activiteiten

Dagelijkse taken zoals bukken, dingen van de grond oprapen, sokken en schoenen aantrekken, de vaatwasser in- en uitladen, zitten en opstaan, langdurig in dezelfde houding zitten en in en uit bed stappen kunnen allemaal uw rug extra belasten.

De bovengenoemde gedragingen zijn niet inherent gevaarlijk, zolang ze maar correct worden uitgevoerd. De meest voorkomende fout, en ook de meest vermoeiende, is dat mensen vaak van achteren werken. U kunt bijvoorbeeld iets van de grond oppakken zonder uw knieën te buigen. Dit kan leiden tot vervelende pijn in de middenrug tijdens de zwangerschap, evenals lage en hoge rugpijn. Fundamenteel werken vanuit je rug zal uiteindelijk leiden tot rugpijn, zowel tijdens als na je zwangerschap.

Wat verlicht rugklachten tijdens de zwangerschap?

We hebben drie suggesties om u te helpen omgaan met rugpijn tijdens de zwangerschap:

Neem een ​​warm bad.

Een warm bad kan rugklachten verminderen, net als een warmwaterkruik.

Een massage krijgen.

Als je rugpijn hebt, is een goede massage heilzaam. Het geeft niet alleen verlichting, maar het is ook rustgevend voor het lichaam en de psyche. Daar moet je een tijdje plezier van hebben!

Doe een buikband om.

Veel zwangere vrouwen merken dat het dragen van een buikband hun rugpijn verlicht. Zwangere vrouwen hebben vaak lage rugpijn, maar ook buikpijn en bekkenpijn. Zwangerschapsondersteunende broeken of panty’s kunnen ook nuttig zijn. U kunt hierbij terecht bij uw verloskundige.

Rugpijn voorkomen tijdens de zwangerschap

Natuurlijk heeft het de voorkeur om rugpijn tijdens de zwangerschap te vermijden. We hebben ook enkele suggesties voor u. Deze suggesties zijn ook van toepassing na de bevalling. Je bent dan in beslag genomen door de baby en het is gemakkelijk uit het oog te verliezen dat je ook voor jezelf moet zorgen.

Houding

Het eerste advies dat we hebben, is om op je houding te letten. Houd uw houding in gedachten terwijl u zit, staat en beweegt. Als je nek en rug in een rechte lijn staan, heb je een goede houding. Vermijd ook dat u een holle rug trekt en houd uw knieën uit het slot.

Slaap op je linkerzij.

Slaap je graag op je zij? Door vervolgens een kussen tussen uw benen te leggen, kunt u tijdens de zwangerschap lage rugpijn helpen verminderen. Hierdoor is je ruggengraat recht en als je al rugklachten hebt, zorgt het voor pijnverlichting. Ook als je overdag gaat liggen om uit te rusten, is dit de ideale lighouding voor je rug tijdens de zwangerschap om rugpijn te voorkomen.

kom uit je bed

Op de juiste manier uit bed komen helpt rugpijn tijdens de zwangerschap te voorkomen. Rol eerst op je zij, buig dan je knieën en gebruik je armen om je romp omhoog te duwen. Sta rustig op nadat je je benen even over de rand bungelt.

Zorg voor veel lichaamsbeweging.

Het voorkomen van rugpijn tijdens de zwangerschap kan worden bereikt door regelmatige lichaamsbeweging. Je hoeft niet meteen een marathon te lopen, maar frequente wandelingen, yoga of een paar baantjes in het zwembad zullen je lichaam sterk en buigzaam houden. Dit advies geldt zowel tijdens als na de zwangerschap.

Trek comfortabele schoenen aan.

Draag altijd mooie, stevige en comfortabele schoenen. Liefst zonder of met een hakje. Draag geen hoge hakken; ze zijn slecht voor je rug. Bewaar je mooie hoge stiletto’s voor na de bevalling.

Probeer geen grote dingen op te tillen.

Tillen veroorzaakt rugpijn bij de meeste mensen, ongeacht of ze zwanger zijn of niet. Dit komt doordat we regelmatig verkeerd tillen. Buig altijd je knieën terwijl je een voorwerp optilt en houd je rug recht. Til niets te zwaar op; laat dat maar aan de aanstaande vader over.

Bron artikel over rugpijn zwangerschap is het bedrijf Cryless. Cryless heeft oplossingen voor zwangerschap, baby´s, vaders en moeders

Nieuwste blogs